Elképesztő: több kerületet összekötő, mesterséges vízesésekkel tűzdelt "óriáspark" épül a Rákos-patak mentén
Pár éven belül átadhatják Budapest új "óriásparkját", zöldútját, amely a Rákos-patak mentén haladna a főváros péceli határától egészen a Duna Arénáig - írja az Építészfórum.
A több fővárosi kerületet érintő beruházás egyszerre lesz egy 23 kilométer hosszú, akadálymentes kerékpárút és park egyben. Ahol lehet, visszaállítják majd a patakmeder természetes állapotát is. A munkálatok jövőre kezdődhetnek el.
A „Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó" című projekt többről szól, mint egy kerékpárút-fejlesztésről, amely meghosszabítaná illetve összekötné a jelenleg is meglévő szakaszokat, fontos szempont a patak revitalizációja is.
A Szadán eredő Rákos-patak eredetileg egy mocsaras területen kanyargott egészen a Dunáig. A főváros melletti mocsarak lecsapolása és azzal párhuzamosan az első árvízvédelmi munkálatok a XVIII. században történtek meg, a Rákos-patak azonban a XIX. század során is többször kiöntött. A rendezésre több terv is létezett – Szemere Bertalan még egy szélesebb, hajózható csatorna ötletét is felvetette – a jelenlegi Rákos-patakot jelentő új, betonlapokkal kirakott medret azonban már a két világháború között kezdték el kiépíteni.
A Rákos-patak és környezetének revitalizációja című tanulmány szerint a terület szakaszokra bontható. Míg egyes szakaszokon csak zöld- és kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségek adódnak, addig más szakaszokon a meder és part akár jelentős átalakításával lehetőség nyílik többféle természetközeli élőhely megőrzésére, helyreállítására is - írja az Építészfórum.
Ameddig a patak angyalföldi és zuglói szakaszokon városias patakrevitalizáció fog történni, addig a kőbányai és rákosmentei részeken lehetőség nyílik a szabályozás előtti állapotok részbeni helyreállítására ás erdőtelepítésre is. „A patak X. és XVII. kerületi szakaszán olyan természetes és természetközeli élőhelyfragmentumok maradtak meg, amelyek még őrzik a hajdani Pesti-sík rendkívül gazdag élővilágát, ezért a természetvédelmi beavatkozásoknak ezek az elsődleges célterületei” – írja a tanulmány. A víz- és természetközelibb élményt nyújtó beavatkozások eszközei lesznek az osztott rézsű, a tipegősor és kaszkád (kisebb, mesterséges vízesés vagy zúgó), valamint a lágyszárú növények megtelepedését segítő mederburkolat.
Az útvonal teljes hosszában végigkerékpározható és akadálymentesen végiggyalogolható közlekedési folyosó lesz. Egyes részein ugyan már most is található kerékpárút, más részeiről viszont hiányzik, illetve azok nem érnek össze. Az XIII. és XIV. kerület határán a Rákosrendezői pályaudvar és az M3-as szakítja meg a kapcsolatot, amelyek felett jelenleg két egymást követő, leromlott állapotú gyalogos felüljárón – gyakorlatilag lépcsőn felcipelt biciklivel – vagy jelentős kerülővel, ráadásul a sínekkel egy szintben lévő, sorompós vasúti átjárón lehet átjutni. A kétszintű kereszteződést mindkét esetben felüljáróval fogják megoldani: „A rákosrendezői híd és az M3-as autópálya bevezető szakasza feletti felüljáró tervei engedélyezési szinten vannak kidolgozva, a tulajdonosi (MÁV és állami) hozzájárulások beszerzése jelenleg folyamatban van.
Hirdess nálunk!
Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!